Motion till Kyrkomötet
Fri församlingstillhörighet

Mot 2005:70

Förslag till kyrkomötesbeslut

1. Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att hos riksdagen begära att lagen om Svenska kyrkan ändras så att det blir möjligt för medlemmar i Svenska kyrkan att själva få besluta vilken församling de vill tillhöra.

2. Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att föreslå ändringar i kyrkoordningen med anledning av detta.

Motivering

Fler och fler medlemmar i Svenska kyrkan anser att det bör gälla valfrihet vid val av församling. Många medlemmar är aktiva i en annan församling än den de är skrivna i. De vill självklart bidra med sin kyrkoavgift till Svenska kyrkan men i den församling där deras engagemang finns. Ett fritt val av församlingstillhörighet har alla möjligheter att gynna församlingar på landsbygden, församlingar i ett uppbyggnadsskede eller församlingar som vill profilera sig. Vi är övertygade om att ett fritt val av församlingstillhörighet kommer att stärka banden mellan många medlemmar och Svenska kyrkan.

Med nuvarande regler för församlingstillhörighet finns även ett problem för den som är förtroendevald och flyttar till en annan församling. Hon eller han kan inte med nuvarande regler för församlingstillhörighet längre vara förtroendevald i en församling hon eller han har verkat i och även framdeles vill fortsätta arbeta i.

Församlingstillhörigheten har snarare blivit en fråga om att underlätta uppbörd av kyrkoavgiften än ett aktivt ställningstagande för anslutning till en viss församling.

Lagen om Svenska kyrkan utgör i dag ett formellt hinder för Svenska kyrkan att själv besluta om fri församlingstillhörighet för dess medlemmar. Kyrkomötet bör därför uttala att riksdagen bör ändra i Lagen om Svenska kyrkan så att det blir möjligt för Svenska kyrkans medlemmar att själva få välja församlingstillhörighet.

Stockholm den 25 juli 2005

Annette Lundquist Larsson Christina Schnackenburg